Domov / Občania / NN Slovensko / Tlačové centrum / Tlačové správy / Články / Reč peňazí učí Slovákov ako nepodľahnúť marketingovým trikom

18.03.2024

Reč peňazí učí Slovákov ako nepodľahnúť marketingovým trikom

Finančná gramotnosť nie je len o investovaní. Učí nás tiež zarobené peniaze míňať zodpovedne, obzvlášť v čase predsviatočných nákupov a veľkých výpredajov. Aj tejto téme sa venuje kurz bezplatnej vzdelávacej platformy Reč peňazí, ktorú koncom roka 2023 spustila Národná banka Slovenska (NBS) v spolupráci s Nadáciou NN ľuďom. Kurz s vtipnými videami po slovensky hovoriaceho škótskeho lektora Rossa zaujal už takmer 10-tisíc ľudí a do riešenia interaktívnych úloh sa pustilo bezmála 20 % z nich.

Finančná gramotnosť Slovákov sa síce mierne zlepšuje, no stále zaostáva za priemerom krajín OECD. To môže prispievať aj k vyššej nespokojnosti s vlastnou finančnou situáciou. „Podľa prieskumu medzinárodnej finančnej skupiny NN je spokojnosť Slovákov s vlastnou finančnou situáciou podpriemerná. Takmer štvrtina má dnes problém vyjsť s peniazmi do konca mesiaca a 15 % si dokonca potrebuje požičiavať od rodiny či priateľov. Nespokojnosť nám zároveň bráni byť optimistami. Zlepšovanie finančnej gramotnosti preto považujeme za kľúčové pre budovanie úspešnej a spokojnejšej budúcnosti Slovákov. Tento cieľ tiež patrí medzi priority Nadácie NN ľuďom,“ hovorí Daniela Tomášková, členka správnej rady Nadácie NN ľuďom a tlačová hovorkyňa NN SR.

Bezplatný online kvíz Reč peňazí vznikol s cieľom dlhodobo vzdelávať predovšetkým dospelé publikum v rôznych finančných oblastiach. Prvý modul, ktorý je dostupný od decembra minulého roku, sa venuje nakupovaniu a reklamným trikom. Postupne budú do kurzu pribúdať ďalšie moduly s novými témami. Už onedlho to bude téma podvodov, ktorá sa bude zameriavať na online podvody, krádeže osobných údajov a hesiel, investičné podvody a tiež základné spôsoby ochrany. Sprievodcom bude opäť lektor Ross za pomoci lochnesky Nessie. Úvodné video si môžete pozrieť už teraz na YouTube Národnej banky Slovenska.

Takmer tri mesiace od spustenia vzdelávacieho kurzu Reč peňazí sa jeho tvorcovia tešia vysokému záujmu – kurzom prešlo takmer 10-tisíc ľudí a do riešenia interaktívnych úloh sa pustilo bezmála 20 % z nich. Od decembra 2023 do konca januára 2024 sa mohli záujemcovia zapojiť aj do súťaže o poukážky na nákup v obľúbenom internetovom obchode. Výhru v celkovej hodnote 9 500 EUR získalo až 45 vyžrebovaných užívateľov.

Tí, ktorí už vyskúšali prvý kurz, oceňujú najmä odľahčenú formu vzdelávania a kvalitný obsah:

  • „Ross ma pobavil a lekcie boli veľmi fajn“.
  • „Bolo to zábavné, poučné a lekcie ma usmernili. Verím, že v ďalšom období už budem nakupovať racionálnejšie.“Ross z projektu Reč peňazí

Online vzdelávací kurz Reč peňazí (recpenazi.sk) je zdarma dostupný pre každého, kto má chuť dozvedieť sa niečo nové a užitočné. Učí Slovákov rozpoznávať praktiky ako napr. kotvenie, cross-sell, up-sell či návnada, ktoré patria medzi bežné marketingové postupy. „Tieto nástroje využívajú obchodníci úplne bežne a ich výsledkom je, že si často kúpime aj to, čo vôbec nepotrebujeme. Napríklad viac kusov rovnakého výrobku, vyššiu a drahšiu radu alebo si prikúpime niečo, čo sme nemali v pláne. Bezprostredne po nákupe máme pritom často pocit, že sme urobili skvelý obchod, no s odstupom času svoje rozhodnutie oľutujeme,“ hovorí Júlia Čillíková, výkonná riaditeľka úseku dohľadu a ochrany finančného spotrebiteľa Národnej banky Slovenska.

Podľa štúdie z roku 2022, publikovanej na Frontiers in Psychology, ovplyvňujú našu schopnosť reálne posúdiť cenu výrobku aj faktory ako pohlavie a osobnostné črty. Významnú rolu zohráva i to, do akej miery sa rozumieme nakupovanému produktu. Ženy majú tendenciu podľahnúť kotveniu viac než muži. Zároveň platí, že čím viac informácií máme, tým menšie riziko nám hrozí. Odborníci na zákaznícku psychológiu teda odporúčajú informovať sa a dať si viac času na rozhodovanie.